Narrow your search

Library

AP (35)

UCLL (33)

Odisee (31)

VIVES (31)

KDG (29)

Hogeschool Gent (27)

Thomas More Kempen (27)

Thomas More Mechelen (27)

Arteveldehogeschool (26)

KU Leuven (22)

More...

Resource type

book (35)

object (2)

audio (1)

image (1)


Language

Dutch (35)


Year
From To Submit

2014 (1)

2011 (2)

2009 (3)

2008 (1)

2007 (4)

More...
Listing 1 - 10 of 35 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Naar effectievere leerlingbesprekingen : een praktisch instrument
Authors: ---
ISBN: 9044113259 Year: 2002 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cd-rom bij het gelijknamige boek. De zeven scholen van het Netwerk Interne Zorg hebben gezamenlijk een instrument ontwikkeld om de sterke en de zwakke plekken van de leerlingbesprekingen in kaart te brengen. Effectieve leerlingbesprekingen zijn immers een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van een goed functionerende zorgstructuur. Dit boek bevat onder meer een checklist om de kwaliteit van de leerlingbesprekingen zichtbaar te maken, met een handreiking om verbeteracties op te zetten. Het biedt ook hulpmiddelen zoals signaleringsinstrumenten en een checklist voor handelingsplannen. Het geheel is samen met docenten en zorgcoördinatoren ontwikkeld en op zijn waarde in de praktijk getest. (Bron: covertekst)


Book
250 begrippen van het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789001775629 Year: 2011 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

250 Begrippen van het onderwijs is een handig naslagwerk met begrippen die er toe doen in de dagelijkse onderwijspraktijk. Praktische informatie over actuele onderwijskundige begrippen en theoretische achtergronden gaan in dit prettig leesbare boek hand in hand. 250 Begrippen van het onderwijs biedt niet alleen compacte informatie en achtergronden over onderwijskundige begrippen, maar geeft ook nuttige tips over hoe deze in de praktijk toegepast kunnen worden. 250 Begrippen van het onderwijs is niet alleen voor studenten van lerarenopleidingen een handig hulpmiddel. Het biedt ook docenten in de praktijk een compact naslagwerk. De begrippen zijn ingedeeld naar toepassingsgebieden als onderwijsontwerp, didactiek en beoordeling en begeleiding. Daarnaast ontbreken begrippen over ICT en over kwaliteit van het onderwijs niet. Handige zoekindexen zijn in het boek opgenomen, waaronder een speciaal gerelateerd aan de zeven competenties zoals de lerarenopleidingen die hanteren. De website biedt links naar meer informatie, tests, praktische tips en tools voor het ontwikkelen van onderwijs.


Book
Evaluatiepraktijk op school : tien pijlers voor een kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789057180736 Year: 2014 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.


Book
Functioneel schrijven : zinvolle taken op een strategische manier aanpakken, ondersteunen en evalueren
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789078765752 Year: 2009 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Schrijven... een complexe taak vereist een strategische aanpak - De school als schrijfpaleis! Hoe leerlingen liever en beter leren schrijven? - Functioneel schrijven in de praktijk - Communicatief schrijven: betekent dat brieven, verslagen, samenvattingen, beschrijvingen... leren schrijven? Of gaat het eigenlijk om nog iets anders? - Schrijven voor jezelf - Evalueren en beoordelen van schrijfproces en schrijfproducten - Als school werken aan een tekort voor functioneel schrijven.. hoe een centrale toets kan bijdragen tot kwaliteitsbewakening en -verbetering.


Book
Laat maar zien : een didactische handleiding voor beeldend onderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9001794025 Year: 2001 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cd-rom bij het gelijknamige boek. De cd-rom biedt een werktraject voor studenten met een aantal keuzemogelijkheden en een database met beelden en werkinstructies. (Bron: boekcover) In de eerste hoofdstukken gaat de aandacht uit naar wat beelden zijn, welke aspecten aan beelden te onderscheiden zijn en over de plaats die beeldend onderwijs in de basisschool inneemt. Vervolgens komen de verschillende lesfase aan de orde, met de nadruk op de didactische samenhang. De bijbehorende cd-rom biedt een werktraject voor studenten met een aantal keuzemogelijkheden en een database met beelden en werkinstructies. (Bron: covertekst)


Book
Begrijpend lezen.
Author:
ISBN: 9789001702298 Year: 2007 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff


Book
Oriëntatie in onderwijskunde : een openleerpakket
Authors: --- ---
ISBN: 9033456397 Year: 2004 Publisher: Leuven Voorburg Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cd-rom bij het gelijknamige boek. Dit openleerpakket biedt een oriëntatie in de onderwijskunde volgens de methodiek van begeleid zelfstandig leren. Zo wordt een gedifferentieerde aanpak mogelijk. Studenten kunnen de beginselen van algemene didactiek op eigen tempo, naar eigen behoefte en interesse. verwerken. Het open leermateriaal wordt elektronisch ondersteund met een cd-rom, zodat de oplossingensleutel en de bijlagen gemakkelijk en onmiddellijk opzoekbaar zijn.


Book
Beleidsvoerend vermogen van scholen ondersteunen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789030192329 9789030192732 Year: 2007 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Scholen worden opgeroepen om meer en meer hun eigen beleid in handen te nemen. Maar daarvoor moeten ze ook de mogelijkheden krijgen. Niet alleen financieel maar ook wat hun capaciteiten betreft. Ze moeten een beleidsvoerend vermogen ontwikkelen. Gelukkig staan scholen net alleen voor deze opgave. De pedagogische begeleiding bijvoorbeeld, stelt zich tot doel om scholen hierbij te helpen.


Book
Coöperatief leren binnen adaptief onderwijs
Author:
ISBN: 9055743194 9789055743193 Year: 2002 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Coöperatief leren werkt activerend en interactief. Leerlingen onderzoeken, stellen vragen, reflecteren en krijgen inzicht in leerstrategieën. Deze werkwijze daagt kinderen uit tot zelfstandig en zelf-verantwoordelijk leren, tot activiteit en betrokkenheid. Daarin staat de interactie tussen leraar en leerling én de leerlingen met elkaar centraal. De leraar motiveert, stimuleert en geeft tegelijkertijd, vanuit haar of zijn vertrouwen in de ontwikkeling van kinderen, houvast. Leerkrachten en leerlingen maken samen het onderwijs. Hoofdonderdeel van dit boek vormen 200 werkvormen (gepresenteerd met behulp van praktische iconen) die de leerkracht direct in de praktijk kan uitvoeren.

Listing 1 - 10 of 35 << page
of 4
>>
Sort by